Muhasabahlah Duhai Diri...

Assalamualaikum waahmatullah...

Hari ini saya ingin berkongsi kata-kata dari Syeikh Abdul Qadir Jailani.Kata-kata ini saya perolehi dari blog seseorang.Kata Syeikh Abdul Qadir Jailani:

"Jika kamu bertemu dengan orang tua,bisikkan kepada hatimu,ia orang tua pasti pahalanya lebih banyak bertimbun".
"Jika kamu bertemu dengan orang muda,maka bisikkan kepada hatimu,ia orang masih muda,dosanya pasti lebih kurang berbanding diriku".
"Jika kamu bertemu dengan mulia,maka bisikkan kepada hatimu,ia orang alim,pastinya lebih mulia berbanding diriku".
"Jika kamu bertemu dengan orang jahil,maka bisikkan kepada hatimu,ia orang jahil,ia melakukan maksiat kerana kejahilan sedangkan aku melakukan maksiat dalam keadaan aku mengetahui".
"Jika kamu bertemu dengan pelaku maksiat,maka bisikkan kepada hatimu,ia orang maksiat,namun aku tidak tahu apakah kesudahan penghujung hidupku.Mungkin ia mati dalam keadaan bertaubat dan taat sedangkan aku tidak tahu kesudahanku".

Maka,renungkanlah duhai manusia.Muhasabahlah dirimu.Tiada guna kita membangga diri dengan amalan-amalan kita.Jadikanlah kata-kata ini sebagai pedoman untuk kita meningkat amal ibadah kita dalam meraih keredhaan dan syurga Allah.Peringatan buat diri sendiri dan buat semua pembaca.Semoga Allah meredhai kita semua.

Category:  
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response.
0 Responses
Leave a Reply