Kembali mengatur langkah

Assalamualaikum warahmatullah...




Semalam 27hb september 2009 saya secara rasminya telah melangkah ke tahun 2 di yarmouk university jordan....Alhamdulillah,setinggi-tinggi rasa kesyukuran saya panjatkan ke hadrat ilahi diatas ni'mat kurniaNya ini....Untuk sem 4 nie saya mengambil 6 maddah(subjek)...Meskipun saya rasa mungkin agak sukar bagi saya tapi saya cuba membina keyakinan dalam diri saya disamping mendidik saya untuk lebih berusaha keras dan lebih serius dalam pembelajaran saya...Malah saya bertekad untuk memperbaiki diri saya untuk menjadi seorang hamba yang bertaqwa disamping menjadi senior yang baik buat adik2 junior saya...



Kehadiran mereka sedikit sebanyak memberikan rangsangan yang sangat luar biasa kepada saya...sebabnya adik2 saya yang datang ini semua bukan calang2 orangnya..hebat2 belaka...Mudah-mudahan kalian akan sentiasa menjadi yang terhebat..insyaAllah....Tengah hari tadi adik2 saya ini telah mengambil imtihan untuk markaz lughah(pusat bahasa)...Melihat kerenah mereka saya teringat ketika mula2 saya dan sahabat2 mengambil imtihan ini...Kerenah mereka membuatkan saya tersenyum...Melihat mereka keluar dengan senyuman terbang segala kepenatan saya yang menanti mereka...Yelah,habis saja kelas saya terus mengatur langkah ke markaz lughah...Pada saya,adik2 ini sangat2 beruntung kerna memiliki senior2 seperti kami semua..hehehe...bukanlah untuk membangga diri atau riak tapi itulah hakikatnya..Mudah-mudahan kalian juga begitu nanti ye...


Kembali kepada cerita pengajian saya...Sem ini saya ambil 2 maddah fiqh,3 maddah usul dan 1 maddah tarbiyah...2 maddah fiqh saya ialah fiqh ibadah(2) dan qawaid lughawi fi usul fiqh...Kedua-dua kelas ini saya ambil bersama 2 orang sahabat seperjuangan...3 maddah usul pulak ialah i'jaz quran,madkhal ila aqidah dan tafsir(1)...Maddah i'jaz dan madkhal saya ambil bersama dengan seorang sahabat setakhasus....manakala maddah tafsir mungkin keseorangan...Mungkin saya saja pelajar malizi...huhuhu..Takut2!!!!1 lagi maddah untuk melengkapkan 6 maddah ialah maddah kuliah tarbiyah...Maddah ini adalah maddah ikhtiari... nama maddah ini adalah maharat hayatiah...Berkaitan dengan kehidupan seharian kita...Pasal cara belajar,jawab imtihan dan sebagainya....Maddah ini diambil bersama seorang sahabat sebatch dan seorang senior....(tapi senior ni tak mau amik dengan saya)huhuhu..sedih2....


Dengan 6 maddah ini saya mensasarkan muaddal saya jaid jiddan....Maka,saya mohon kepada pembaca sekalian untuk mendoakan saya....Doakan semoga saya terus istiqomah dalam melaksanakan tanggungjawab saya sebagai hambaNya dan sebagai pelajar....Doakan moga apa yang saya sasarkan ini menjadi kenyataan...Doakan moga saya kuat menongkah arus hidup yang kian mencabar...Doakan saya kuat menghadapi segala ujian dan tarbiyah Allah terhadap saya...Dan doakan semoga apabila saya menjejakkan kaki ke bumi malaysia selepas tamat belajar,saya mampu menyumbang untuk islam dan masyarakat...Impian saya,saya mahu pulang dengan menghadiahkan kejayaan saya ini kepada ibubapa tercinta....Impian saya yang lebih besar dari itu,saya mahu mengubah aqidah masyarakat kita...supaya kita sama2 meniti ke syurga ilahi dengan penuh keredhaanNya....Ameen....

Category:  
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response.
0 Responses
Leave a Reply